grudnia 11, 2015

Keks świąteczny

Choć to ciasto typowo bożonarodzeniowe, nie pojawiało się tradycyjnie w moim domu. Odkryłam je więc po latach i od tej pory na pewno będę piekła na Boże Narodzenie. Dużo lukru i dużo kandyzowanych owoców to obowiązkowa wręcz kwestia. :-) Keks jest mocno pachnący (przypomina mi w tym ciasta z cukierni), ale ma w sobie "to coś". :-)



Keks:
3/4 szklanki wody
1 szklanka cukru
1 opakowanie cukru waniliowego
250g margaryny
2 i 1/2 szklanki mąki
2 łyżeczki proszku do pieczenia
4 jajka L (osobno żółtka i białka)
400-500g bakalii, u mnie: 100g cedratu kandyzowanego, 100g kandyzowanej mieszanki owocowej, 100g skórki pomarańczowej, 100g suszonych moreli, 100g rodzynek

Lukier:
200g cukru pudru
gorąca woda
100g kandyzowanej mieszanki owocowej do posypania

1. Wodę podgrzewamy z cukrem i cukrem waniliowym tak by cukier się rozpuścił. Wtedy dodajemy margarynę, gotujemy aż się rozpuści. Studzimy.
2. Bakalie siekamy na małe kawałki, dodajemy 2 łyżki mąki i mieszamy tak by były w niej dokładnie obtoczone.
3. Do ostudzonego roztworu dodajemy żółtka, miksujemy, następnie stopniowo mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i miksujemy mikserem do dokładnego połączenia składników.
4. Do masy dodajemy pianę z białek i bakalie. Mieszamy drewnianą łyżką do połączenia składników.
5. Ciasto wylewamy do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy w temperaturze 190 stopni przez około 1h, do tzw. suchego patyczka.
6. Przygotowujemy lukier: cukier puder zalewamy odrobiną gorącej wody, mieszamy. W razie potrzeby dodajemy wodę lub cukier puder, by uzyskać preferowaną konsystencję. Wystudzone ciasto lukrujemy. Posypujemy kandyzowaną mieszanką owocową. 








7 komentarzy:

  1. Jakimś sposobem, w moim rodzinnym domu tylko ja wcinałam świąteczny keks. Nie dla mnie makowiec, sernik owszem, ale absolutnie nie taki tradycyjny... gniotliwy. Natomiast keksik "najeżony bakaliami" mmmmm

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę podać wymiary keksówki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy może pani podać ślad nikim w gramach tzn ile dokładnie cukru mąki i wody.ja nigdy nie umiem zmierzyć bo czasem szklanka szklance nie równa.dzuekuje bardzo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie znam gramatury. Szklanka to zawsze 250 ml - polecam kupić plastikowy kubek do odmierzania, kosztuje grosze a jest dostępny w każdym markecie:)

      Usuń
  4. Mimo ze juz po świętach zrobilam pierwszy raz Pani keks i wszystkim gościom bardzo smakowal.Dziękuje za bardzo dokładny krok po kroku przepis😘

    OdpowiedzUsuń

Każde odwiedziny i każda opinia bardzo mnie cieszą. :)
Zachęcam do napisania do myślisz o moim przepisie.

top social

TOP